Kom ud af busken

Spindoktorers opgave er at skaffe positiv omtale af deres politikere. Pressechefer er ansat til at skaffe positiv omtale af deres virksomhed. Hvis man tror på den neutrale pressechef, tror man også på den uafhængige bankrådgiver. Men til forskel fra spindoktorer, der helst forbliver anonyme, hvis de ellers er professionelle, så er der pressechefer, som fungerer som talsmænd for deres virksomhed. Det kan ikke anbefales. Talsmandsrollen i overordnede spørgsmål tilhører naturligt den adm. direktør og bestyrelsesformanden.

Til god ledelse hører en veludviklet evne til at kommunikere. Kommunikation er nemlig et af de mest potente værktøjer til forandring. De fleste topchefer svarer da også pligtskyldig, at rollen som kommunikatør er en væsentlig del af ledelsesgerningen, når de i diverse undersøgelser bliver spurgt, hvad de lægger vægt på. Ikke desto mindre er nogen tilbøjelig til at overlade pressekontakten til pressetalsmænd.

En adm. direktør har mange opgaver, og det er nødvendigt at prioritere benhårdt. Jeg ved det af personlig erfaring. Men relationen til selskabets stakeholdere bør enhver topledelse prioritere meget højt, og i dag er pressen for de fleste virksomheder én af de væsentlige interessenter.

Det betyder ikke, at det altid er topchefen, som skal udtale sig. Tværtimod kan en sag være bedre tjent med at blive håndteret på et lavere niveau af den chef, som har det direkte ansvar for det område, som har journalistens interesse. Jeg har som kommunikationsdirektør bl.a. været øverste ansvarlig for pressekontakten i Falck. Her var journalisterne ikke interesseret i at tale med en pressechef i hovedkontoret på Polititorvet, men derimod med indsatslederen på ulykkesstedet.

Men hvad skal pressechefen så lave, hvis vedkommende ikke skal optræde i nyhederne? Lige som en god journalist søger at forblive observatør og formidler og erkender, at det ikke er vedkommendes opgave at være aktør, så er det pressechefens opgave at service journalisterne og skabe kontakt til de relevante chefer. I serviceringen ligger også, at man er behjælpelig med faktuelle oplysninger, illustrationer og kontakt til andre kilder. Forud for interviewet skal man klæde talsmanden på, så vedkommende fremstår som en god ambassadør for virksomheden. Efter interviewet skal man overveje, hvorvidt der er interessenter, som skal informeres om sagen.

Pressechefen skal endvidere, sammen med den øverste kommunikationsansvarlige bidrage til, at kommunikation tænkes ind i enhver ledelsesbeslutning. Som Jan Bonde Nielsen efter sigende var en af de første til at udtale: Det som ikke kan forklares, kan ikke forsvares. Er du på vej til at træffe en beslutning, som kan være svær at begrunde i det offentlige rum, så kan der være grund til at genoverveje beslutningen. Men alting med måde. Selvom det er en skidt ide først at træffe beslutninger for derefter efterfølgende at overveje, hvordan de skal formidles, så skal man passe på, at kommunikationen ikke spændes foran vognen, så der kun er mod til at træffe de beslutninger, som gør sig godt i medierne. Det gælder i politik såvel som i erhvervslivet.

 

Skrevet af

EFTERLAD EN KOMMENTAR